Artikel 1
De begrippen die in deze voorwaarden met een hoofdletter zijn geschreven, hebben de betekenis zoals hieronder weergegeven. Begrippen die in het enkelvoud zijn weergegeven in de lijst hieronder, maar die in het meervoud worden gebruikt in deze voorwaarden en vice versa hebben dezelfde betekenis.
Algemene voorwaarden stads- en streekvervoer: de Algemene voorwaarden voor het gebruik van het openbaar stads-en streekvervoer per bus, tram, lightrail, metro en regionaal openbaar vervoer per trein.
App: de door de Vervoerders en Translink gezamenlijk (onder de naam OVpay) dan wel de door een Vervoerder individueel ontwikkelde en aangeboden mobiele applicatie waarmee je een online account kan aanmaken, raadplegen, de Betaalpas en/of Creditcard hieraan kan toevoegen en zo o.a. eenvoudig de reistransacties en betalingen kan inzien en serviceverzoeken kan indienen (zoals het corrigeren van een gemiste check-uit).
AVR-NS: de vervoervoorwaarden van NS (de Algemene Voorwaarden voor het vervoer van Reizigers en Handbagage van de Nederlandse Spoorwegen).
Bank: een (inter)nationale financiële instelling die gebruikmaakt van de betaaldiensten van Maestro, Mastercard, VPAY en/of VISA en waar de bankrekening wordt aangehouden waaraan de Betaalpas gekoppeld is en die door jou gebruikt wordt in het openbaar vervoer.
Bank-/Creditcardvoorwaarden: de op het gebruik van de Betaalpas of Creditcard van toepassing zijnde voorwaarden van de Bank of de Creditcardmaatschappij.
Basistarief: het vaste prijsdeel van de Ritprijs. Ook wel opstaptarief, vaste voet of Entrance Rate genoemd.
Betaalpas: de door de Bank uitgegeven contactloze betaalpas (fysiek of digitaal op een smart device zoals je smartphone of smartwatch) waarmee je gebruik maakt van en betaalt voor het openbaar vervoer door in en uit te checken bij de daarvoor bestemde kaartlezer op het station, bij de halte of in het voertuig.
Contactloze OV-betaling: de betaalmethode waarmee je als reiziger de Ritprijs betaalt voor de ritten die je maakt in het openbaar vervoer door per vervoerder (en indien van toepassing per voertuig) in en uit te checken met de Betaalpas of Creditcard bij de daarvoor bestemde kaartlezer op het station, bij de halte of in het voertuig en waarmee het Dagtotaal van alle gemaakte ritten ná de Reisdag wordt afgeschreven van de bijbehorende rekening.
Correctietarief: een vast bedrag dat in rekening wordt gebracht als er sprake is van een Incomplete rit. De hoogte van het bedrag wordt bepaald door de vervoerder en kan dus per vervoerder verschillen.
Creditcard: de door de Creditcardmaatschappij uitgegeven contactloze Visa creditcard of Mastercard (fysiek of virtueel op een smart device) waarmee je als reiziger gebruik maakt van en betaalt voor het openbaar vervoer.
Creditcardmaatschappij: een (inter)nationale creditcardmaatschappij die is aangesloten bij de betaaldiensten van Maestro, Mastercard, VPAY en/of VISA en die de Creditcard heeft uitgegeven aan jou en die je gebruikt in het openbaar vervoer. Op het moment van inwerkingtreding van deze voorwaarden. Op OVpay.nl staat de meest actuele informatie, ook voor wat betreft de aangesloten betaaldiensten.
Dagtotaal: alle bedragen die jij op grond van deze Voorwaarden gedurende een Reisdag verschuldigd bent aan de Vervoerder(s) met wie gedurende die Reisdag gereisd is.
Generieke Back Office: de digitale back office van Translink waar o.a. Vervoerbewijzen worden geregistreerd, Ritprijzen worden berekend en het Dagtotaal wordt bijgehouden.
Incomplete rit: de situatie waarin het niet mogelijk is om de Ritprijs vast te stellen omdat een check-in of een check-uit op de betreffende reisroute ontbreekt. In dat geval wordt een Correctietarief in rekening gebracht. Je hebt de mogelijkheid om een Incomplete rit te corrigeren.
Reisdag: De periode die begint om 00.00 uur en eindigt de volgende dag om 03.05 uur.
Ritprijs: de prijs van iedere rit, dat wil zeggen de met een check-in en check-uit gedefinieerde reisroute, wordt afhankelijk van de vervoerder bepaald op basis van (i) het Basistarief plus het aantal gereisde tariefeenheden of kilometers tussen locatie van inchecken en locatie van uitchecken of (ii) een vaste prijs. Als de Ritprijs niet vastgesteld kan worden omdat sprake is van een Incomplete rit wordt een Correctietarief in rekening gebracht.
Translink: Trans Link Systems B.V. Het bedrijf dat namens de openbaarvervoerbedrijven o.a. de transacties voor check in/uit verzamelt, de ritprijzen berekent en int en verdeelt over de deelnemende vervoerders.
Vervoerbewijs: het bewijs dat toegang geeft tot het betreffende vervoermiddel en door de reiziger wordt aangeschaft door steeds voor iedere rit bij de betreffende vervoerder in te checken met de Betaalpas of Creditcard waarmee gereisd wordt en dat bestaat uit een digitale registratie in de Generieke Back Office. Een Vervoerbewijs is alleen geldig als aan alle eisen wordt voldaan die zijn genoemd in artikel 2 AVR-NS indien gereisd wordt met NS en artikel 3 Algemene Voorwaarden stad- en streekvervoer indien gereisd wordt met de andere Vervoerders.
Vervoerder(s): de Nederlandse bedrijven in het openbaar vervoer vermeld op de website OVpay.nl, die de in deze Voorwaarden beschreven Contactloze OV- betaling als betaalmethode accepteren voor gebruik van hun vervoersdiensten.
Voorwaarden: deze Voorwaarden In-/uitchecken met je betaalpas of creditcard.
Website: de website www.ovpay.nl in beheer van Translink namens alle Vervoerders en/of de website van de betreffende Vervoerder waarop je als reiziger je online account kan raadplegen en verdere informatie vindt over In- en uitchecken met je Betaalpas of Creditcard.